![]() |
Érvényes pályázatok: újak, kiírók szerint, érvényesség szerint, tárgymutató szerint, módosultak |
| ![]() |
|
Cím: | Otthonfelújítási Program Lakossági energiahatékonysági beruházások megvalósításához (KA) / KEHOP Plusz-4.1.8-24 |
Kiíró: | Energiaügyi Minisztérium |
Határidő: | Folyamatos |
Érvényes: | 03/30/2027 |
Tárgymutató: | lakossági energiahatékonyság |
Pályázhat: | olyan természetes személy lehet, aki - nagykorú, cselekvőképes, - magyar adóazonosító jellel rendelkezik, - magyar állampolgár, vagy (lakcímkártyával igazoltan) legalább egy éve magyarországi állandó lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkezik, az Európai Gazdasági Térség valamely más tagállamának állampolgára, - tulajdoni hányaddal, vagy legalább a kölcsön tervezett futamidejét elérő határozott időre alapított, illetve holtig tartó haszonélvezeti, özvegyi joggal rendelkezik a korszerűsítendő ingatlanban |
Napi Pályázati Értesítő >>> |
FELHÍVÁS Otthonfelújítási Program Lakossági energiahatékonysági beruházások megvalósításához (KA) Azonosító jel: KEHOP Plusz-4.1.8-24 I. A Hitelprogrammal kapcsolatos információk 1. Mekkora a Program keretösszege? Keretösszeg: 6,19 milliárd forint. 2. Milyen célokat támogat a Program? A Hitelprogram célja a magánberuházások ösztönzése és a magyarországi lakóépületek energiahatékonysági ágazatában a háztartások finanszírozáshoz való hozzáférésének javítása, továbbá a lakossági szektor energiafelhasználásának csökkentése. A Hitelprogram az energetikai hatékonyság fokozásának és az energiatakarékosságnak a szükségességét, így a felhasznált primer energia mennyiségének csökkentését szolgálja, mellyel a környezetterhelés is csökkenthető. Az Otthonfelújítási Program keretében a beruházások eredményeként akár 20 ezer lakás energetikai korszerűsítése valósulhat meg. II. A Kölcsönkérelem benyújtásával kapcsolatos információk 1. Ki nyújthat be Kölcsönkérelmet? Kölcsönigénylő (Végső Kedvezményezett) olyan természetes személy lehet, aki - nagykorú, cselekvőképes, - magyar adóazonosító jellel rendelkezik, - magyar állampolgár, vagy (lakcímkártyával igazoltan) legalább egy éve magyarországi állandó lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkezik, az Európai Gazdasági Térség valamely más tagállamának állampolgára, - tulajdoni hányaddal, vagy legalább a kölcsön tervezett futamidejét elérő határozott időre alapított, illetve holtig tartó haszonélvezeti, özvegyi joggal rendelkezik a korszerűsítendő ingatlanban. A korszerűsítéssel érintett életvitelszerűen lakott ingatlan (lakcímkártyával igazoltan) jelen felhívás megjelenésének napját megelőzően már a Kölcsönigénylő, vagy közeli hozzátartozójának állandó lakóhelye, vagy tartózkodási helye kell legyen. Folyamatban lévő ingatlan adásvétel, tulajdonszerzés, haszonélvezet alapítása esetén elfogadott a jelen Felhívás megjelenésének napját megelőzően kelt, ügyvéd által ellenjegyzett, vagy közjegyző által hitelesített ingatlan adásvételi szerződés, vagy ajándékozási szerződés, vagy haszonélvezet alapításáról szóló szerződés, illetve minden más tulajdonjog átruházó okirat. A kölcsönkérelem benyújtásának feltétele, hogy az illetékes Földhivatalnál érkeztetve és széljegyzésre kerüljön az ingatlan adásvételi szerződés, vagy ajándékozási szerződés, vagy haszonélvezet alapításáról szóló szerződés, illetve minden más, tulajdonjog, vagy haszonélvezeti jog megszerzése alapjául szolgáló okirat (például jogerős hagyatékátadó végzés). Ebben az esetben a tulajdonjog, haszonélvezeti jog bejegyzés folyósítási feltétel, amelynek megtörténtét a folyósítási előfeltételek teljesítésekor a Végső Kedvezményezettnek igazolnia kell bejegyző határozattal alátámasztva. Továbbá feltétel, hogy a Kölcsönigénylő, vagy közeli hozzátartozójának állandó lakóhelye, vagy tartózkodási helye legyen a korszerűsítéssel érintett ingatlan, amit a lakcímkártyával kell igazolni legkésőbb a folyósítási előfeltételek teljesítésekor, tehát ebben az esetben a lakcímkártya jelen felhívás megjelenésének napját követően is kiállításra kerülhet. A Lakossági Eljárási Rend szerint a Kölcsönigénylő házastársa, élettársa a kölcsönügyletbe Adóstársként bevonásra kerül. Amennyiben a Kölcsönigénylő a kérelem benyújtásakor betöltötte, vagy a kölcsön futamidejének lejáratáig betölti a 75. életévét, a kölcsönügyletbe be kell vonni egy olyan Adóstársat, aki az életkori korlátnak és a jövedelmi elvárásoknak is együttesen megfelel. Jelen Hitelprogram keretében egy természetes személynek Adósként legfeljebb egy kölcsönkérelme részesülhet támogatásban. Továbbá jelen Hitelprogram keretében és valamennyi a lakosság és a vállalkozások számára meghirdetett 2021-2027-es programozási időszakra vonatkozó európai uniós forrású energetikai célú program keretében történő támogatás/finanszírozás tekintetében ugyanazon önálló épületegység vonatkozásában maximum egy kérelem részesülhet támogatásban. 2. Milyen jogosultsági feltételeknek szükséges megfelelni? A Hitelprogram igénybevételének alap jogosultsági feltétele, hogy a Projekt megvalósítását megelőző korszerűsítés előtti (kiinduló) állapothoz képest épületenként legalább 30%-os mértékű primerenergia- fogyasztás csökkenést szükséges elérni az energetikai korszerűsítés eredményeként, melyet Hiteles Energetikai Tanúsítvánnyal (HET) szükséges alátámasztani. A 30% primerenergia-megtakarításba nem számítható be a megújuló alapú villamosenergia előállításra számított energiamegtakarítás. A kölcsönrész és a vissza nem térítendő támogatás jogosultságának ellenőrzésére (eredményességmérés) projektmegvalósítást követően, de legkésőbb a Türelmi idő lejáratát megelőző 60. napig benyújtott dokumentumok alapján a Türelmi idő lejáratát megelőző 30. napig kerül sor az Eredményességi kritérium vizsgálatával. Az Eredményességi kritérium teljesítésének igazolására a Finanszírozási összeg utolsó részletének lehívásához szükséges benyújtani a Projekt megvalósítása után az ingatlanról készült Hiteles Energetikai Tanúsítványt és az előírt záró dokumentációt. Definíció, számítási mód: A beruházással érintett épület beruházás megvalósítását megelőző kiinduló állapotra vonatkozó Hiteles Energetikai Tanúsítványban és az energiahatékonysági fejlesztések hatására bekövetkező, záró Hiteles Energetikai Tanúsítványban rögzített éves elsődleges (primer) energiafogyasztások különbözetének a kiinduló állapothoz viszonyított aránya (a számított összesített energetikai jellemzők közti különbségnek a beruházással érintett épület fűtött alapterületével megszorzott értéke, elosztva a kiinduló állapot számított összesített energetikai jellemzőnek a beruházással érintett épület fűtött alapterületével megszorzott értékével). Az elvárt primerenergia-fogyasztás csökkenéstől való elmaradás esetén a Projekt szabálytalanná válik és a teljes folyósított Finanszírozási összeg (kölcsön és a vissza nem térítendő támogatás összege) visszakövetelésre kerül a Lakossági Eljárási Rendben foglaltak szerint. 3. Ki nem nyújthat be Kölcsönkérelmet? A Hitelprogramból Kölcsönigénylőként kizárt az a természetes személy, 1. akinek a lakossági központi hitelinformációs rendszer (a továbbiakban: KHR) hitelszerződés nyilvántartásában nyilvántartott hitelmulasztása a nyilvántartás szerint nem, vagy veszteségleírással rendeződött. Ez a feltétel a kölcsönügyletbe bevont Adóstárs(ak)ra is vonatkozik; 2. akinek az igazolt jövedelme - az Adóstársként megjelölt személyek igazolt jövedelmével együtt - a Lakossági Eljárási Rendben meghatározott feltételek alapján nem nyújt megfelelő fedezetet a kölcsön törlesztésére; 3. aki, vagy akinek Adóstársa nem rendelkezik elfogadható elsődleges jövedelemmel; 4. akinek, vagy aki Adóstársának vonatkozásában a természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvény szerinti adósságrendezés van folyamatban; 5. akiről hitelt érdemlően bebizonyosodik, hogy a finanszírozási döntés tartalmát érdemben befolyásoló valótlan, hamis vagy megtévesztő adatot szolgáltatott vagy ilyen nyilatkozatot tett; 6. aki az adatszolgáltatási vagy nyilatkozattételi kötelezettségének nem tesz eleget; 7. aki mesterségesen teremtette meg a támogatási jogosultság megszerzéséhez szükséges körülményeket kifejezetten azzal a céllal, hogy a támogatási rendszer céljaival ellentétes előnyhöz jusson; 8. aki az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 48/B. § (1) bekezdése vagy más jogszabály értelmében nem részesülhet támogatásban; 9. aki a 256/2021. (V. 18.) Korm. Rendelet alapján, illetve bármely Európai strukturális és beruházási alapból származó forrással kapcsolatban a támogatási rendszerből való kizárás hatálya alatt áll; 10. akinek harmadik személlyel szemben olyan kötelezettsége áll fenn, amely a Projekt céljának megvalósulását meghiúsíthatja; 11. aki a 2021-2027-es programozási időszak keretében korábban nyújtott lejárt, vagy nem teljesítő kölcsönnel rendelkezik; 12. aki a jogszabályban meghatározott nyilatkozatokat nem teszi meg, dokumentumokat nem nyújtja be vagy a megtett nyilatkozatát visszavonja. 4. Hol és hogyan lehet benyújtani Kölcsönkérelmet? A Finanszírozási összeget a kölcsönkérelmi nyomtatvány teljeskörű kitöltésével és a kötelezően előírt mellékletek csatolásával igényelhetik a Kölcsönigénylők. Amennyiben bármelyik kötelezően előírt melléklet hiányzik, a kölcsönkérelem nem fogadható be. A kölcsönkérelem csak a Lakossági MFB Pont Plusz fiókhálózatának valamelyikében nyújtható be. Az MFB Pont Plusz fiókok listáját az MFB Zrt. a honlapján teszi közzé. A Hitelprogram keretében 2025. január 20-tól 2027. március 30-ig lehet kölcsönkérelmet benyújtani. A rendelkezésre álló forrás kimerülésével a Hitelprogram felfüggesztésre kerülhet már a fenti lejárati idő előtt is. III. A nyújtható finanszírozással kapcsolatos információk 1. Mekkora finanszírozási összeg igényelhető? Az igényelhető Finanszírozási összeg (kölcsönrész és a vissza nem térítendő támogatás együttesen): minimum bruttó 2,5 millió forint - maximum bruttó 6 millió forint. A nyújtható Finanszírozási összeg megállapításakor, hitelbírálatkor az MFB Zrt. figyelembe veszi az Európai Uniós forrású Lakossági Hitelprogramok Eljárási Rendjében (a továbbiakban: Lakossági Eljárási Rend) meghatározott jövedelemarányos törlesztőrészlet mutatót. A Finanszírozási összegen belül a vissza nem térítendő támogatás mértéke 50%. 2. Milyen formában nyújt támogatást a Program? A támogatás formája kombinált támogatás: éven túli lejáratú kamatmentes beruházási kölcsön és vissza nem térítendő támogatás kombinációja. IV. Finanszírozás pénzügyi feltételei 1. Mik a finanszírozás pénzügyi jellemzői? Kölcsönrész kamata a Türelmi idő alatt és azt követően 0% / év Kezelési költség Nem kerül felszámításra. Rendelkezésre tartási jutalék Előtörlesztési díj Szerződésmódosítási díj Késedelmi kamat A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:48 §- ában meghatározott mértékű késedelmi kamat. Egyéb költségek A kölcsönkérelem bírálatával, a kölcsönszerződés megkötésével és módosításával, valamint a kölcsön folyósításával összefüggésben nem számítható fel díj, kivéve azokat, amelyek harmadik felet illetnek (pl. energetikai tanúsítvány és energetikai számítás díjai, tulajdoni lap, illetve statikai-, tartószerkezeti szakvélemény költsége, valamint közjegyzői díj). A követelésbehajtás költségei felszámíthatók. Jelen Hitelprogram esetén a részleges előtörlesztés kizárólag eredményességmérést követően megengedett, eredményességmérést megelőzően kizárólag a teljes folyósított Finanszírozási Összeg (kölcsönrész és vissza nem térítendő támogatás együttes összegének) végtörlesztése (teljes előtörlesztése) lehetséges. Futamidő A kölcsönszerződés megkötésétől számított legfeljebb 12 év, amely a Türelmi és Rendelkezésre tartási idővel együtt értendő. Rendelkezésre tartási idő A kölcsönszerződés megkötésétől számított minimum 6 hónap, de legfeljebb 24 hónap. Indokolt esetben maximum 6 hónappal meghosszabbítható. Türelmi idő A Rendelkezésre tartási idő végétől számított 3 hónap. Kifizetési határidő A Hitelprogram keretében utoljára 2029. november 30-ig lehet a Végső Kedvezményezett részére utolsó kifizetést teljesíteni. 2. Milyen pénznemben (devizában) igényelhető a finanszírozás? Magyar forint (HUF) 3. Mekkora saját forrás kell a projekthez? A Saját forrás elvárt mértéke a Projekt elszámolható költségének minimum 1/7-e, azaz egy heted része, melynek felhasználását az első folyósítás előtt igazolni szükséges. A beruházás elszámolható költségében a Finanszírozási összeg, vagyis a kölcsön és a vissza nem térítendő támogatás összege egyaránt legfeljebb 3.000.000 - 3.000.000 forint, azaz összesen legfeljebb 6.000.000 forint, melyhez 1.000.000 forint saját forrás szükséges. Amennyiben a beruházás elszámolható összköltsége alacsonyabb 7.000.000 forintnál, akkor a saját forrás, a vissza nem térítendő támogatás és a kölcsönrész is arányosan számítandó. Amennyiben a korszerűsítés elszámolható összköltsége meghaladja a 7.000.000 forintot, akkor a saját forrás a 7.000.000 forint feletti elszámolható költségekkel növekszik. A 30% primerenergia-megtakarítás elérése érdekében az elszámolható saját forráson felül további el nem számolható egyéb saját forrás is felhasználható az ingatlan korszerűsítéshez. A saját forrás a Lakástakarékpénztári számlán lévő, az állami támogatással és betéti kamattal növelt megtakarítási összegből is teljesíthető. A Hitelprogram során felmerülő adminisztrációs tevékenységek költségei, így különösen az ingatlanra vonatkozó energetikai tanúsítványok (a beruházás megvalósítása előtti kiinduló, a tervezett állapotra vonatkozó energetikai számítással) és tulajdoni lap, statikai-, tartószerkezeti szakvélemény, valamint az energetikai tanácsadás költsége a saját forrás terhére is elszámolhatók. 4. Hogyan kerül folyósításra a finanszírozás? Mekkora előleg igényelhető? A kölcsönrész és a vissza nem térítendő támogatás összege külön, de ugyanazon napon kerül folyósításra a kölcsönszerződésben meghatározott arány szerint. A Finanszírozási összeg a Végső Kedvezményezett rendelkezése szerint utófinanszírozással, vagy a számla kiállítójának történő közvetlen utalással (úgynevezett közvetlen szállítói finanszírozással) kerülhet folyósításra a Lakossági Eljárási Rend alapján. A szállítói finanszírozás folyósítása kizárólag az anyagi, műszaki- és forrásösszetételnek megfelelő tartalommal kiállított és a Projektre vonatkozóan benyújtott, Lakossági Eljárási Rend szerint ellenőrzött számviteli bizonylatok tartalma szerinti építési anyagokra/termékekre és munkadíjakra, a vállalkozói/kivitelezői szerződés szerinti tevékenységre és összegben történhet. A Projekt megvalósításához az ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft. (a továbbiakban: ÉMI Nkft.) ofp.emi.hu oldalán nyilvántartott Kivitelezői (szállítói) Regisztrációs Listán szereplő, a regisztrációs feltételeket teljesítő kivitelezőkkel (integrátorok, generálkivitelezők, szakági kivitelezők), vagy más kivitelezőkkel opcionálisan köthető szerződés. A kivitelezői (szállítói) regisztráció az ÉMI Nkft. ofp.emi.hu oldalán érhető el, a Lista folyamatosan bővül. A Kivitelezői (szállítói) Regisztrációs Listára kerülés részletszabályait külön dokumentum, az „Otthonfelújítási Program Lakossági energiahatékonysági beruházások megvalósításához című hitelprogramban kivitelezőként történő közreműködéshez” elnevezésű regisztrációs felhívás tartalmazza. Felhívjuk a Kölcsönigénylők figyelmét, hogy a kivitelezés és a kivitelezési tervek elkészítése, az ofp.emi.hu honlapon elérhető Kivitelezői Regisztrációs Listán szereplő integrátori szerepvállalással regisztrált kivitelezőktől is kérhető. A saját forrás igazolt felhasználását követően előlegszámla, vagy előlegbekérő /díjbekérő/ proforma számla benyújtásával - teljesítési igazolás csatolása nélkül - szállítói előleg igénybevételére van lehetőség. Ebben az esetben a folyósítás a szállító fizetési számlájára történik. A teljesítést követően az utolsó lehívás feltétele, hogy a szállítói előlegbekérőhöz/díjbekérőhöz/proforma számlához kapcsolódó, a felhasznált anyagokat és nyújtott szolgáltatásokat tételesen bemutató végszámla és teljesítés igazolás a Végső Kedvezményezett részéről a Lakossági MFB Pont Plusz fiók részére benyújtásra kerüljön. Ha előlegszámla helyett úgynevezett díjbekérő alapján történt előleg kiutalása, úgy az előlegszámlát a végszámlával együtt be kell nyújtani. A projekt keretében lehívott szállítói előleg mértéke a Lakossági Eljárási Rendben részletezett szabályok alapján nem haladhatja meg szállítónként és összesen a Finanszírozási összeg 50%-át. A Finanszírozási összeg 50%-át meghaladó, legfeljebb 75%-os szállítói előleg igénybevételére kizárólag az a Végső Kedvezményezett jogosult, akinek kivitelezője (szállítója) szerepel az ÉMI NKft. által üzemeltetett ofp.emi.hu oldalán nyilvántartott Kivitelezői (szállítói) Regisztrációs Listán. A szállítói előlegbe beleszámít a Végső Kedvezményezett által előlegként, szállítói teljesítésigazolás nélkül kifizetett összegek utófinanszírozásban történő lehívása is. 5. Milyen ütemben szükséges a finanszírozást visszafizetni? Eredményes és szabályos megvalósítást követően kizárólag a finanszírozási összeg kölcsönrésze fizetendő vissza. A kölcsönrész törlesztése a Türelmi idő lejártát követően havonta, egyenlő tőketörlesztő részletekben történik, kerekítés miatt az utolsó törlesztőrészlet eltérhet. A törlesztés esedékessége minden hónap 15. napja. Ha a Türelmi Idő a tárgyhónap 15. napját megelőzően jár le, az első tőketörlesztés a tárgyhónap 15. napján esedékes. Ha a Türelmi Idő a tárgyhónap 15. napján vagy azt követően jár le, az első tőketörlesztés a tárgyhónapot követő hónap 15. napján esedékes. Ha az adott hónap 15. napja nem munkanap, akkor a tőketörlesztés a következő munkanapon esedékes. Amennyiben a Futamidő nem a hónap 15. napján jár le, az utolsó törlesztés - a fenti szabályok figyelembevételével - a Futamidő végét követő azon legközelebbi napon esedékes, amelynek az adott hónapon belüli sorszáma 15. A Hitelprogram keretében lehetőség van arra, hogy a Lakástakarékpénztári számlán lévő, az állami támogatással és betéti kamattal növelt megtakarítások a finanszírozási összegből fennmaradó kölcsönrész elő- vagy végtörlesztésére kerüljenek felhasználásra. 6. Milyen és mekkora biztosítékot szükséges nyújtani? Az elvárt fedezettség mértéke 0%, így biztosíték nyújtása nem szükséges, tehát a beruházás tárgyát képező ingatlant nem szükséges biztosítékként a fedezeti körbe bevonni, azonban a korszerűsítéssel érintett ingatlan a Futamidő végéig, vagy a kölcsönösszeg teljes visszafizetéséig nem idegeníthető el a Lakossági Eljárási Rend szabályai szerint. 7. Ki és mire nem kaphat finanszírozást? 1. 2018/1046/EU rendelet 209. cikk (2) a) pontja alapján potenciálisan gazdaságilag nem életképes Projekt finanszírozására; 2. vissza nem térítendő támogatás előfinanszírozására; 3. nem kizárólagosan természetes személy(ek) tulajdonában álló ingatlan, illetve sorházi családi ház, ikerház esetén a társasházi közös tulajdonú, vagy lakásszövetkezeti tulajdonú ingatlanrész korszerűsítésére; 4. a Kölcsönigénylőtől, Adóstársától (ha egyúttal egyéni vállalkozó, vagy ha egyéni cége van), a Kölcsönigénylő közeli hozzátartozójától, a Kölcsönigénylő vagy valamely közeli hozzátartozójának közvetett, vagy közvetlen tulajdonában álló vállalkozástól történő, valamint mindezen személyek vagy vállalkozások visszterhes közreműködésével megvalósítandó beszerzés finanszírozására; 5. akinek, vagy aki Adóstársának vonatkozásában a folyósítási előfeltételek teljesítésekor érvényes bruttó minimálbér összegét meghaladó adótartozása, vagy adók módjára behajtandó köztartozása van, kivéve, ha az adóhatóság számára fizetési halasztást vagy részletfizetést engedélyezett, a köztartozásmentesség igazolásáig Végső Kedvezményezett részére kifizetés nem teljesíthető; 6. a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény 3. §-a alapján nyújtott vagy igénybe vett pénzügyi, vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatás (pl. hitel, pénzügyi lízing) finanszírozására (például hitelkiváltás), kivéve a kölcsön előfinanszírozására szolgáló pénzügyi, vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatást; 7. a hiteldöntés napján fizikailag már lezárt (befejezett) vagy teljes mértékben (fizikailag és pénzügyileg is) végrehajtott (befejezett) Projekt finanszírozására azzal, hogy több elemből és/vagy több ütemből álló Projekt esetén csak olyan Projektelem és/vagy Projektütem finanszírozható, amely a hiteldöntés napján fizikailag még nem lezárt (befejezett) vagy teljes mértékben (fizikailag és pénzügyileg is) még nem végrehajtott (befejezett); 8. legalább 30%-os primerenergia-megtakarítást nem eredményező beruházáshoz; 9. fosszilis alapú fűtési- és/vagy használati melegvíz rendszerek kialakításához, korszerűsítéséhez; 10. olyan épületek korszerűsítéséhez, amelyek korszerűsítése abszolút értékben nem csökkenti hazánk üvegházhatású gáz kibocsátását, kivéve azon épületek energiahatékonysági fejlesztéseit, amelyek jelenleg szilárd biomassza fűtési rendszert, valamint jelenleg és a fejlesztést követően is megújuló energiaforrás alapú fűtési rendszert alkalmaznak; 11. olyan ingatlan korszerűsítéséhez, amelynek állékonysági problémája van (statikai vélemény, vagy tartószerkezeti szakvélemény alapján) - SZÉS- illetve T-engedélyes szakember által, legfeljebb egy éve kiállított statikai szakvéleményt, vagy SZÉS1 jogosultságú tartószerkezeti szakértő által legfeljebb egy éve készített tartószerkezeti szakvéleményt abban az esetben szükséges benyújtani, amennyiben a nyitó Hiteles Energetikai Tanúsítványban meghatározott falazat vályog/szalma/fa vagy vegyes, illetve könnyűszerkezet; 12. bontásra ítélt ingatlan korszerűsítéséhez; 13. olyan ingatlan vonatkozásában, - amely nem rendelkezik a kölcsönkérelem benyújtását megelőzően jogerőre emelkedett használatbavételi engedéllyel, vagy - amely a használatbavételre vonatkozóan nem rendelkezik a kölcsönkérelem benyújtását megelőzően kibocsátott hatósági bizonyítvánnyal (hatósági határozat), vagy - amelynek használatbavételét a hatóság használatbavétel tudomásulvétele iránti eljárásában a kölcsönkérelem benyújtását megelőzően nem vette tudomásul; amelyre az ingatlannyilvántartás szerint végrehajtási jog, vagy vételi jog van bejegyezve, azzal, hogy osztatlan közös tulajdonban álló ingatlan esetén csak a Kölcsönigénylő (és/vagy az Adóstárs és/vagy a korszerűsítéssel érintett önálló használati egység vonatkozásában a tulajdonostársai) tulajdoni hányadára bejegyzett végrehajtási jog, vagy vételi jog jelent kizáró okot. V. Projekt megvalósításával kapcsolatos információk 1. Hol lehet a Projektet megvalósítani? Azok a Projektek támogathatók, amelyek megvalósítására, azaz a Finanszírozási összeg felhasználására Budapesten kerül sor. Minden esetben a Projekt megvalósítás helyszíne számít. Egy kölcsönkérelemben kizárólag egy megvalósítási helyszín szerepelhet. Kizárólag 2007.01.01. napja előtt használatbavételi engedélyt kapott egy- vagy többlakásos családi házak, azaz a földhivatali ingatlan-nyilvántartásban belterületi-, külterületi-, kivett lakóház besorolású, szabadon álló családi ház, sorházi családi ház, ikerház bejegyzett, életvitelszerűen lakott ingatlan energetikai korszerűsítése támogatható. A használatbavétel alátámasztására a fejlesztés előtti (kiinduló) állapotot bemutató hiteles energetikai tanúsítványban feltüntetett épület építési ideje fogadható el irányadónak. Ráépítés, bővítés, átalakítás esetén is az alapépület jogerős használatbavételi engedélyének időpontja számít. Kizárólag lakhatási célú energiafelhasználás történhet a fejlesztéssel érintett ingatlanban. A Hitelprogram keretében lehetőség van arra, hogy a beruházással érintett ingatlan címén vállalkozás székhelye legyen bejelentve, de telephely, fióktelep nem megengedett. Ugyanakkor támogatás csak akkor vehető igénybe az adott ingatlanra, ha a Kölcsönigénylő nyilatkozik a vállalkozás gazdasági tevékenységéről (ML118U dokumentumban), vagy az ingatlanban, vagy egy részében folytatott tényleges vállalkozási, gazdasági tevékenységhez (beleértve a bérlést is) szükséges energiafelhasználás - azon energiahordozókra vonatkozóan, melyben a fejlesztéssel érintett lakóépület energiahatékonysági korszerűsítése során megtakarítás keletkezik- külön mérőórával és közüzemi számlával támasztható alá. E számlákat a kölcsön igénylésekor be kell mutatni. Ez esetben a Program keretében a lakóépületnek csak a lakhatási célra használt részeinek korszerűsítési munkái elszámolhatók. Amennyiben az ellenőrzés során megállapításra kerül, hogy ténylegesen vállalkozási tevékenység végzése folyik az ingatlanban úgy, hogy a vállalkozási tevékenység végzéséhez szükséges energiafelhasználás a fentiek szerint nem került külön mérőórával és közüzemi számlával alátámasztásra, az szabálytalansági eljárást von maga után és a teljes Finanszírozási összeg visszakövetelésre kerül. 2. Mi a Projekt megvalósítására irányadó határidő? A Projekt megvalósítását (fizikailag és pénzügyileg történő befejezését) a kölcsönszerződés megkötést követő 24 hónapon belül be kell fejezni, amely határidő indokolt esetben egy alkalommal további maximum 6 hónappal meghosszabbítható. 3. Milyen tevékenységek támogathatók? Az alábbi energiahatékonyság javítására vonatkozó beruházási elemek támogathatóak: 3.1. fűtött és fűtetlen teret elválasztó, nem nyílászáró szerkezetnek minősülő épület külső határoló elemeinek rendszerszintű (teljeskörű) hőszigetelése, födémszigetelés. Támogatott a külső fal (tűzfalat, oromfalat, lábazatot is beleértve), lapostető, fűtetlen tetőtér esetén a padlásfödém, fűtött tetőteret határoló szerkezetek, alsó zárófödém árkád felett, alsó zárófödém fűtetlen pince feletti szerkezetek hőszigetelése és a kapcsolódó munkálatok elvégzése, és/vagy 3.2. fűtött és fűtetlen teret elválasztó, nyílászáró szerkezetnek minősülő épülethatároló szerkezetek cseréje / energiamegtakarítást eredményező korszerűsítése, a nyílászáró cseréhez kapcsolódó árnyékoló, árnyékvető és rovarvédő szerkezetek beépítése a projekt keretében kizárólag el nem számolható költséggel valósítható meg, így a pályázat keretében támogatás nem igényelhető rá, és/vagy 3.3. használati melegvíz (HMV) rendszerek korszerűsítése csak abban az esetben támogatható, ha a projektben a 3.1. vagy a 3.2. pontokban szereplő beruházási elemek közül is megvalósításra kerül legalább egy. Önállóan, illetve kizárólag fűtéskorszerűsítéssel kiegészítve nem támogatható tevékenység, azzal, hogy a földgáz alapú használati melegvíz rendszer (HMV) korszerűsítés nem támogatható, és/vagy 3.4. fűtéskorszerűsítés csak abban az esetben támogatható, ha a 3.1. vagy a 3.2. pontokban szereplő beruházási elemek közül is megvalósításra kerül legalább egy. Önállóan, illetve kizárólag használati melegvíz (HMV) rendszerek korszerűsítésével kiegészítve nem támogatható tevékenység 3.4.1. hőtermelő berendezések cseréje korszerű berendezésekre: levegő-víz hőszivattyú fűtési rendszerként, 3.4.2. szekunder fűtési kör átalakítása, hőleadó berendezések korszerűsítése vagy cseréje, amely vonatkozik a padló és /mennyezethűtési/fűtési rendszerekre is, 3.4.3. automatikus központi (hőforrás oldali) és helyi (hőleadó oldali) szabályozások kiépítése, 3.5. Kizárólag az energetikai korszerűsítéshez közvetlenül kapcsolódó elemként a helyreállításhoz, javításhoz kapcsolódó költségek, melyek költsége a fajlagos maximum költségek meghatározásánál beszámításra került, és a költségvetésben nem külön, hanem az adott támogatható tevékenység költségei között szükséges szerepeltetni. Felhívjuk a figyelmet, hogy fosszilis energiahordozó alapú (vegyes-, szén-, vagy gáztüzelésű) tüzelőberendezések, illetve használati melegvíz rendszer (HMV) korszerűsítés a Hitelprogram keretében nem támogatható az Épületek Energiateljesítményéről szóló (EPBD) 2010/31/EU irányelv alapján. Fatüzelésű fűtésrendszer, illetve HMV korszerűsítés a Hitelprogram keretében nem támogatható (így a brikett-, pelletalapú tüzelőberendezések sem). 4. Milyen szabályok, korlátok vonatkoznak az elszámolható költségekre? Az elszámolható költségek körét a jelen Felhívás, a beadandó dokumentumokat a Kölcsönkérelmi nyomtatvány, a kérelmek feldolgozásának folyamatát és feltételeit a Lakossági Eljárás Rend tartalmazza, az elszámolás módját ezekkel összhangban a Pénzügyi Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum tartalmazza. Elszámolható költségek köre: - anyagköltség - ennek keretében kizárólag a kereskedelmi forgalomból beszerzett új berendezés, új készülék és újonnan vásárolt anyag finanszírozható; - munkadíj; - előkészítés költségei - szakértői (beleértve a hiteles energetikai tanúsítvány és számítás költségét), tervezői, eljárási költségek (beleértve a közjegyzői költségeket és a tulajdoni lap másolata beszerzésének, illetve a statikai-, tartószerkezeti szakvélemény költségét, energetikai tanácsadás díja); - egyéb költségek: minden olyan további munka költsége, amelynek elvégzése elengedhetetlen a kivitelezési munkákhoz, így például: a biztonságos működést, tűzvédelmet és az életveszély elhárítását szolgálja, valamint a záró Hiteles Energetikai Tanúsítvány költsége. Felhívjuk a figyelmet, hogy a Lakossági Eljárási Rendben meghatározott, piaci ár igazolására vonatkozó elvárások teljesítésére fajlagos maximum költségek kerültek meghatározásra a 1. számú mellékletben szereplő összefoglaló táblázat alapján. Az elszámolható anyagköltségek és munkadíjak nem haladhatják meg az 1. számú mellékletben meghatározott bruttó fajlagos költségeket. Ezen felül további piaci ár igazolás nem szükséges. Amennyiben valamely költségelemre nem tartalmaz fajlagos költség maximumot jelen Felhívás, akkor a piaci ár alátámasztására három árajánlat bemutatása szükséges. Nem szükséges továbbá a piaci ár alátámasztása következő költségtételek esetében, abban az esetben sem, amennyiben meghaladják a 100 ezer forintot: közjegyzői díj, tulajdoni lap lehívásának költsége, statikai szakvélemény költsége. Elszámolható költségtípusok maximális mértéke: Elszámolható költségtípus Projekt-előkészítési tevékenységek: - engedélyezési dokumentumok elkészítési költsége - a fejlesztés előtti (kiinduló) állapotot bemutató Hiteles Energetikai Tanúsítvány és a beruházás megvalósítása utáni (tervezett) állapotra vonatkozó energetikai számítás költsége - tervezői költségek - eljárási költségek (beleértve a közjegyzői költségeket) - tulajdoni lap költsége - statikai-, tartószerkezeti szakvélemény költsége - energetikai tanácsadás díja 450.000 forint Egyéb költségek: - a biztonságos működést, tűzvédelmet és az életveszély elhárítását szolgáló munkálat költsége, - záró Hiteles Energetikai Tanúsítvány (HET) költsége 300.000 forint (ebből záró HET max. 45.000 forint) Elszámolni azokat a költségeket lehet, melyek közvetlenül kapcsolódnak a támogatott Projekt tevékenységéhez, nélkülözhetetlenek annak elindításához és/vagy végrehajtásához, szerepelnek a Projekt elfogadott költségvetésében, illetve annak hatályos módosításában és arányos hozzáadott értéket képviselnek. Energetikai tanúsítványokra és tanácsadásra vonatkozó korlátok: A kiinduló és záró állapotra vonatkozó energetikai tanúsítvány elszámolható költsége egyenként nem haladhatja meg a bruttó 45.000 forintot. A tervezett energetikai korszerűsítésre vonatkozó energetikai számítás elszámolható költsége pedig nem haladhatja meg a bruttó 30.000 forintot, azaz mindösszesen a szükséges energetikai tanúsítványok összege nem haladhatja meg a 120.000 forint összeget. Amennyiben tanácsadási szolgáltatás nem HEM keletkeztetési megállapodással kerül ellentételezésre, úgy a tanácsadásért bármilyen jogcímen felszámolható maximális díj összege bruttó 140.000 Ft. A Hitelprogram keretében elszámolható költségekre az alábbi feltételek vonatkoznak: - A 2. számú mellékletben meghatározott építési kulcstermékek a beruházás megvalósítása során az energiamegtakarítás szempontjából fő terméknek minősülnek. A beépítésre kerülő, építési kulcsterméknek minősülő építési termékeknek rendelkezniük kell az ÉMI NKft. által kiadott egyszerűsített környezeti minősítéssel, és környezeti pontszámuk minimum értéke el kell, hogy érje a 8-at (ez a feltétel nem vonatkozik az építési kulcstermékeken kívüli egyéb, de a 30%-os primerenergia-megtakarítás eléréshez közvetlenül szükséges segédtermékekre és anyagokra), a hő- és melegvíztermelő berendezéseknek pedig rendelkezniük kell megfelelőségi nyilatkozattal, - a hőszigetelés, nyílászárócsere, fűtéskorszerűsítés, használati melegvíz rendszerek korszerűsítése és tanúsítás, illetve a tanácsadás során felhasznált minden termék és szolgáltatás fajlagos ára nem haladhatja meg jelen felhívás szerinti maximum árakat. A Hitelprogramból a kölcsönkérelem benyújtásának napját megelőzően megkezdett Projekt is finanszírozható azzal, hogy ebben az esetben csak a projektelőkészítési tevékenységekkel kapcsolatban kiállított számla fogadható el. Erre az esetre is vonatkoznak az energetikai tanúsítványra fentebb jelzett követelmények. A felújítással kapcsolatos tervezési, építési, szerelési munkálatokat végző vállalkozó, illetve az energetikus, valamint a tanácsadó által kiállított számla, vagy egyszerűsített számla csak akkor fogadható el, ha a vállalkozó és a Kölcsönigénylő személye nem azonos, vagy a vállalkozó, illetve energetikus, illetve tanácsadó a Kölcsönigénylőnek nem közeli hozzátartozója vagy élettársa, vagy gazdálkodó szervezet esetében a Kölcsönigénylő, vagy közeli hozzátartozója annak nem tulajdonosa, alkalmazottja, alapítója vagy vezető tisztségviselője. A Hitelprogram során igénybe vett Finanszírozási Összeg alapján elszámolt költségtételekre vonatkozóan semmilyen jogcímen sem vehető igénybe más európai uniós finanszírozású vissza nem térítendő és/vagy visszatérítendő támogatás. 5. Milyen tevékenységek nem támogathatóak? A Projekt költségei alatt a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: Számv. tv.) hatálya alá tartozó Végső Kedvezményezettek esetében a Számv. tv. 47. §, 48. § és 51. §-a által meghatározottakat kell érteni a következő eltéréssel. A nem elszámolható költségek a következők: - kamattartozás-kiegyenlítés; - a hitelkamat; - a hiteltúllépés költsége, egyéb pénzforgalmi költségek; - devizaátváltási jutalék; - pénzügyi, finanszírozási tranzakción realizált árfolyamveszteség; - bírságok, Végső Kedvezményezett által fizetett kötbérek és a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 80. §-a szerinti perköltség, függetlenül attól, hogy bíróság által megítélésre került-e Nem számolhatóak el azok a költségek, amelyek a támogatási cél megvalósításával nincsenek közvetlen kapcsolatban, és amelyek nem szolgálnak energia-megtakarítást. Ezek a költségek különösen, de nem kizárólagosan az alábbiak: - gázkazánnal való fűtésrendszer korszerűsítés összhangban a hatályos európai irányelv Épületek Energiateljesítményéről szóló (EPBD) irányelv (Directive 2010/31/EU) szerint 2025. január 1.-től tisztán fosszilis alapú tüzelőberendezés nem támogatható - földgáz alapú használati melegvíz (HMV) rendszer korszerűsítés - saját kivitelezésű munkálatok költségei; - szállítási díj, kiszállási díj; - területfoglalási díj, munkaterület őrzési költségei; - raklap bérleti díj, raktározási költségek; - ideiglenes mellékhelyiségekhez és melléképületekhez kapcsolódó költségek; - organizációs költségek (fakivágás, gallyazás, föld- és sziklamunka); - az állványozás anyagköltsége; - árnyékoló, árnyékvető, rovarháló; - beltéri nyílászárók (két fűtött helyiség közötti nyílászárók) beépítése, cseréje, felújítása; - belső terek (két fűtött helyiség) közötti falak hőszigetelése; - belső határoló szerkezetek festése, mázolása; - új antenna elhelyezése; - új kémény elhelyezése (kivéve új kéményes hőtermelő berendezések beépítésénél); - ivóvízvezeték(ek) cseréje; - tüzelőanyag tárolására szolgáló tároló és/vagy egyéb különálló épület építése vagy felújítása; - tüzelőanyag szállításához kapcsolódó költségek; - tetőszerkezeti teherhordó elemek megerősítése; - szigeteletlen lábazat festése, felújítása; - működési és általános költségek (rezsi); - utazási- és szállásköltségek; - szállítási biztosítás és a vámkezelés költsége; - mobil anyagmozgató- vagy munkagépek beszerzése; - split- vagy ablakklímák beépítése, cseréje, korszerűsítése, felújítása; - fűtőfólia telepítése. Az épületbővítésekkel, -átalakításokkal és -átépítésekkel kapcsolatos beruházások nem támogatható tevékenységek, és kizárólag a projekt elszámolható költségén felül teljesíthetőek. Épületbővítéssel, -átalakítással, vagy átépítéssel egyidejűleg kizárólag abban az esetben megvalósítható az energiahatékonysági beruházási tevékenység, ha az energetikai korszerűsítéssel érintett ingatlan az új épületrésszel együtt megfelel a támogathatósági feltételeknek, beleértve a legalább 30% primerenergia-megtakarítás elérését is. Az energiahatékonysági beruházási tevékenységgel kapcsolatos anyag- és munkadíjról kiállított számlákat a bővítés, átalakítás, átépítés kapcsán kiállított számláktól el kell különíteni. A bővített alapterületre használatbavételi engedély szükséges a Lakossági Eljárási Rend szerint. 6. Milyen műszaki-szakmai előírásoknak kell a Projektnek megfelelni? 6.1. Energiamegtakarítás alátámasztásához energetikai tanúsítók, tanácsadók, segédletek és kulcstermékek köre Az elvárt 30% primerenergia-megtakarításba nem érthető bele a villamosenergia előállításra vonatkozó műszaki tartalomra kalkulált energiamegtakarítás. A támogatáson kívül (a projekt elszámolható költségén felüli) saját forrásból megvalósuló tevékenységek is beszámíthatók a 30%-os energia-megtakarítás elérésébe, ha azok a nyitó és a záró energetikai tanúsítás között valósulnak meg. A támogatás igénybevétele során kizárólag a Magyar Mérnöki Kamara https://www.mmk.hu/informaciok/nevjegyzek és/vagy a Magyar Építész Kamara https://eugyintezes.mekon.hu/index.php?u=nevjegyzek# névjegyzékében regisztrált TÉ-engedéllyel rendelkező energetikai tanúsítók jogosultak Hiteles Energetikai Tanúsítvány kiállítására. A fejlesztés által tervezett legalább 30% mértékű primerenergia-megtakarítás előzetes alátámasztásához a kölcsönkérelemhez csatolni kell az épületnek a fejlesztés előtti (kiinduló) állapotot bemutató és a CO2 kibocsátási értékeket is tartalmazó, az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról szóló 9/2023. (V. 25.) ÉKM rendelet szerint készített Hiteles Energetikai Tanúsítvány aláírt/ elektronikusan aláírt példányát és az energetikai számítását, továbbá a beruházás megvalósítása utáni (tervezett) állapotra vonatkozó, aláírt/ elektronikusan aláírt energetikai számítást. A számítások készíthetőek WinWatt (és annak alprogramjai, pl. DanWatt), vagy Auricon szoftverrel, egyszerűsített, vagy részletes módszerrel, azonban a megelőző (kiinduló) állapotra vonatkozó, a Hiteles Energetikai Tanúsítvány alátámasztó dokumentumaként szolgáló, valamint a beruházás megvalósítása utáni (tervezett) állapotra vonatkozó számítások csak a 9/2023. (V. 25.) ÉKM rendelet előírásainak megfelelő számítási módszer szerint kerülhetnek elvégzésre. A tanúsítvány részét képező energetikai számításból egyértelműen kiolvashatónak kell lennie a 30%-os primer energia-megtakarítást biztosító tevékenységeknek. A beruházás lezárásakor a 9/2023. (V. 25.) ÉKM rendelet előírásainak megfelelő záró Hiteles Energetikai Tanúsítvány elkészítésére és bemutatására van szükség. E dokumentum alapján kerül megállapításra a legalább 30%-os primer energia-megtakarítás teljesülése. Az energetikai tanúsítványoknak és a beruházások műszaki-szakmai tartalmának meg kell felelniük az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról szóló 9/2023. (V. 25.) ÉKM rendelet előírásainak azzal, hogy jelen Hitelprogramban az elvárás a legalább 30% primer energiamegtakarítás teljesülése a korszerűsítendő ingatlan vonatkozásában. A Kölcsönigénylők a beruházások műszaki-szakmai energetikai előkészítése és a Projekt teljes életútja során a megvalósításig bármely energetikai tanácsadó szolgáltatását igénybe vehetik, így kiemelten - az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény szerinti tetszőleges első jogosult várományos szervezeteket, akik a hitelesített energiamegtakarítás (a továbbiakban: HEM) keletkeztetés érdekében teljesítik a törvényben rögzített előírásokat, vagy - az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer kötelezett szervezeteinek műszaki tanácsadó, minőségbiztosító szolgáltatásait, vagy - valamely nem-kormányzati szervezet által kínált épületenergetikai tanácsadást, vagy - a Magyar Mérnöki Kamara lakossági energetikai tanácsadását. Tanácsadó igénybevétele esetén elvárás, hogy ugyanazon tanácsadóval szerződéses viszonyban álló, úgynevezett TÉ- engedéllyel rendelkező energetikai tanúsító állítsa ki a kiinduló állapotra vonatkozó és a záró Hiteles Energetikai Tanúsítványt, valamint a tervezett állapotra vonatkozó energetikai számítást is. A tanácsadási szolgáltatás ellentételezése kétféleképpen lehetséges: pénzbeli díjazással, vagy hitelesített energiamegtakarítás átadásával. A Program keretében nem megengedett az olyan tanácsadási tevékenység, vagy annak bármely résztevékenysége, mellyel pénzbeli díjazás mellett HEM átadás is megvalósulna egyszerre. Amennyiben a tanácsadási szolgáltatás igénybevételénél lehetőség van HEM átadásával történő ellentételezésre, úgy a tanácsadási szolgáltatást nyújtó szervezet kötelessége a HEM piaci értékével arányos értékű szolgáltatás nyújtása a 3. számú melléklet szerint. Az energetikai korszerűsítés előzetes műszaki tartalmának tervezéséhez, a minimálisan elérendő 30% primerenergia-megtakarítás elérésének és a beruházás becsült költségének előzetes kalkulációjához az ÉMI NKft. által közzétett on-line segédlet vehető igénybe az ofp.emi.hu oldalon, ahol kivitelezők, valamint a beruházás megvalósításához szükséges építési kulcstermékek (2. számú melléklet szerinti építési anyagok, berendezések és eszközök) is elérhetőek a https://www.termekinfo.emi.hu/ofp kulcstermekek oldalon. Építési kulcstermékek alatt egyrészt azokat az egyszerűsített környezeti minősítéssel rendelkező építési termékeket értjük, melyek átlag számított környezeti terhelési pontszáma meghaladja a minimum értéket (a minimum érték 8) és szerepelnek a 2.számú mellékletben valamint azokat a hő- és melegvíztermelő berendezéseket melyek szerepelnek a 2.számú mellékletben és amelyek megfelelnek az Európai Parlament és Tanács által hozott megfelelőségi irányelveknek és megfelelőségi nyilatkozattal rendelkeznek. A feltételeknek megfelelő építési kulcstermékek a https://www.termekinfo.emi.hu/ofp_kulcstermekek_epitesi_termekek aloldalon, a hő- és melegvíztermelő berendezések a https://www.termekinfo.emi.hu/ofp kulcstermekek ho es melegviztermelo berendezesek aloldalon érhetőek el. A kulcstermékek beépítéséhez szükséges kiegészítő termékek és segédanyagok (habarcs, dűbel, háló, ragasztó stb.) vonatkozásában nincs ilyen elvárás. VI. Egyéb általános kötelezettségek 1. Milyen horizontális elvárásoknak kell megfelelni? A táji, természeti, környezeti értékek védelmével, a klímaváltozás elleni küzdelemmel, az esélyegyenlőséggel, valamint a nők és férfiak közötti egyenlőséggel kapcsolatos elvek az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2021/1060 Rendeletének 9. cikkében megfogalmazott horizontális elvek átfogó elemei, amelyek érvényesítése az Európai Unió fejlesztéspolitikájának kötelező része. Ezen elvek érvényesítése a horizontális elvárásokon és követelményeken keresztül történik. A horizontális elvárás, illetve követelmény megvalósítása, valamint a megvalósítás eredményességének nyomon követése érdekében végzett tevékenységek következtében felmerült költségek elszámolhatóak. A projekt tervezése és megvalósítása során kérjük, vegye figyelembe, hogy a projektben létrehozott eredményeknek minden esetben meg kell felelniük az alábbi elvárásoknak: 1. Horizontális szempontoknak való megfelelés érvényesítésével kapcsolatos elvárások (A Projekt tervezése és megvalósítása során a Végső Kedvezményezettnek figyelembe kell vennie, hogy a Projektben létrehozott eredményeknek meg kell felelniük az alábbi elvárásoknak is): - Az európai uniós forrásból támogatott projektek végső kedvezményezettje köteles a projektre vonatkozó európai uniós és hazai környezetvédelmi és esélyegyenlőségi előírásokat, jogszabályokat, az elővigyázatosság és a „ne okozz jelentős kárt” elveket betartani, a projekt által érintett területen a védett környezeti, természeti és kulturális értékeket megőrizni, a fennálló vagy a beruházás során keletkezett környezeti kárt és az esélyegyenlőség szempontjából jogszabályba ütköző nem-megfelelőséget legkésőbb a projekt megvalósítása során megszüntetni. A projekt végső kedvezményezettje nyilatkozik arról, hogy a „ne okozz jelentős kárt” elveket betartja, valamint, hogy a „Tájékoztató a jelentős károkozás elkerüléséhez - Lakossági energiahatékonysági beruházók részére” c. dokumentumban foglalt kötelezettségeket megismerte, és a projekt végrehajtása során betartja vagy betartatja azokat. - Az európai uniós forrásból támogatott projektek végső kedvezményezettje köteles a projekt végrehajtása során az esélyegyenlőséget, a nők és férfiak közti egyenlőséget, valamint a Fogyatékossággal élő Személyek Jogairól szóló ENSZ-egyezményt a 2010/48/EK tanácsi határozattal összhangban alkalmazni. - A fejlesztéshez kapcsolódó nyilvános eseményeken, kommunikációjában és viselkedésében a végső kedvezményezett esélytudatosságot fejezzen ki: ne közvetítsen szegregációt, csökkentse a csoportokra vonatkozó meglévő előítéleteket. - Az európai uniós forrásból támogatott Projektek Végső Kedvezményezettje köteles a Projektre vonatkozó környezetvédelmi jogszabályokat betartani, a Projekt által érintett területen a védett természeti és kulturális értékeket megőrizni, a fennálló vagy a beruházás során keletkezett környezeti kárt és a fennálló vagy a beruházás során keletkezett környezeti kárt legkésőbb a Projekt megvalósítása során megszüntetni, illetve a tervezés a megvalósítás során az Alapjogi Chartában szereplő jogok érvényesülését biztosítani, tiszteletben tartani. A benyújtott támogatási kérelem vizsgálata során a projekt kapcsán Alapjogi Chartát érintő jogsérelem gyanúja nem merülhet fel. A vizsgálat elsősorban a hivatalosan rendelkezésre álló információk alapján történik. Felhívjuk a figyelmet, hogy ha az Alapjogi Chartában szereplő jogok és alapelvek valamelyike a támogatott projektek végrehajtása során sérülne, az MFB Zrt. gondoskodni fog az erre irányuló panasz benyújtásának lehetőségéről és a panasz kivizsgálásáról (alapjogibejelentes@mfb.hu). (Az Alapjogi Chartában szereplő jogok érvényesítése kapcsán a „Tájékoztató az Európai Unió Alapjogi Chartában szereplő alapvető jogok érvényesítéséhez - Lakossági energiahatékonysági beruházók részére” c. dokumentum nyújt segítséget.) 2. Klímaváltozás elleni küzdelem: amennyiben a projekt megvalósítása során a Projektben tervezett infrastrukturális vagy ingatlan beruházást, amely legalább ötéves várható élettartamú, akkor a tervezés során fel kell mérnie az éghajlatváltozás várható hatásait a beruházásra nézve, valamint a beruházás esetleges hatását az üvegházhatásúgáz- kibocsátásra, annak érdekében, hogy a projekt ellenálló legyen az éghajlatváltozással és a természeti katasztrófákkal szemben, és a projekt éghajlatra való negatív hatásai is kiküszöbölhetők legyenek. A projekt megvalósításával összefüggő fő éghajlatváltozási kihívásokat éghajlatváltozási rezilienciavizsgálat elvégzésével szükséges felmérni, melyhez a 2021-2027 közötti támogatási időszakra az „Útmutató az infrastrukturális projektek éghajlatváltozási rezilienciavizsgálatának elvégzéséhez” (röviden: Klímareziliencia Útmutató) c. dokumentum nyújt segítséget. A hivatkozott Klímareziliencia Útmutató alapján az Energiaügyi Minisztérium elkészítette a projektekre vonatkoztatható „Egyszerűsített éghajlatváltozási rezilienciavizsgálat” elnevezésű nyilatkozatot, melyet a tartalmának megismerése és elfogadása esetén szükséges aláírva benyújtani a Kölcsönkérelem mellékleteként. 3. Olyan projektek támogathatóak, melyek megfelelnek az energiahatékonyság előmozdítása és az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése célkitűzésnek és összhangban vannak az energiahatékonysági célok megvalósulását szolgáló stratégiákkal, többek között a Nemzeti Energia- és Klímatervvel. A támogatási kérelem kizárólag olyan támogatható tevékenységeket tartalmaz, amelyek nem állnak közvetlen kapcsolatban az indoklással ellátott véleményezési szakaszban álló kötelezettségszegési eljárással (kivéve, ha a projekt célja a folyamatban lévő kötelezettségszegési eljárás megszűntetése). 2. Milyen tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségeknek kell eleget tenni? A Végső Kedvezményezett a Projekt megvalósítása során köteles a hatályos jogszabályokban meghatározott tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségeknek eleget tenni, a Projektről és a támogatásról az alább meghatározott módon és tartalommal információt nyújtani. Kötelező kommunikációs eszközök lakossági Végső Kedvezményezettek részére - Tájékoztató matrica elhelyezése a felújítással érintett ingatlan helyszínén: A tájékoztató matrica célja, hogy felhívja a lakosság figyelmét az uniós forrásokból megvalósuló fejlesztésekre, és azokról információt közöljön. A matricát minden esetben jól látható helyen kell elhelyezni a megvalósítás helyszínén. A Végső Kedvezményezett a tájékoztató matricát a szerződéskötéssel egyidejűleg kapja meg a kölcsönügyletet kezelő MFB Pont Plusz fiók ügyintézőjétől. A Végső Kedvezményezett köteles a tájékoztató matricát a megvalósítás helyszínén, mindenki által jól láthatóan kihelyezni, tartósan kint tartani és gondoskodni az állagának megóvásáról. Állagromlás esetén új matrica kihelyezése szükséges. - A matrica kihelyezésének dokumentálása: A kihelyezett matricáról minimum két fotót szükséges készíteni, amely a kötelezettség teljesítését bizonyítja. A támogató az egyiken a szöveg olvashatóságát, a másikon (környezettel fotózott kép) a megfelelő helyre történő kihelyezését ellenőrzi. A fotókat a kapcsolattartó MFB Pont Plusz fiók e-mail címére be kell küldeni a kihelyezést követő 3 napon belül, illetve a projekt dokumentációval kapcsolatosan előírtaknak megfelelően szükséges megőrizni és az esetleges ellenőrzés során bemutatni. Az ezzel kapcsolatos követelményeket a www.palyazat.gov.hu oldalról letölthető „Pénzügyi eszközök végső kedvezményezettjeinek kommunikációs kötelezettségei a 2021-2027-es programozási időszakra vonatkozóan” c. útmutató és az Arculati Kézikönyv tartalmazza. 3. Mik az állami támogatásra vonatkozó rendelkezések? A Hitelprogram állami támogatást nem tartalmaz tekintettel arra, hogy az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikk (1) bekezdése szerinti vállalkozás jelen Hitelprogram keretében nem kaphat kölcsönt és vissza nem térítendő támogatást, a Hitelprogramban kizárólag természetes személy vehet részt. https://www.palyazat.gov.hu/programok/szechenyi-terv-plusz/kehop-plusz/kehop_plusz-4.1.7-24/kozlemenyek | Ingyenes e-mail tanfolyam Magam csináljam vagy bízzak meg egy szakembert? Akármelyik utat választja van egy minimum, amit mindenképpen tudnia kell.Legalább ennyit a forrásteremtésről címmel Ha Ön(ök) csinálják, akkor magától értetődő, hogy érteni kell hozzá, ha mást bíznak meg, akkor annyi tudásra lesz szükségük, hogy tudjanak megrendelni és átvenni. Ezt a tudást szerezheti meg ezen a tanfolyamon, ami egyben jó alap arra, hogy ha saját maga vág bele könnyű legyen hozzátanulni. Ne csak olvassa és nézze (filmek is lesznek a leckékben), csinálja is. A forrásteremtésnél ezt alig kell magyarázni, hiszen elméletben forrást szerezni enyhén szólva marhaság. Ezért arra kérem, hogy az egyes levelekben olvasottakat azonnal valósítsa meg a gyakorlatban. Ne feledje, akármilyen kis lépés sokkal többet ér, mint az álldogálás a rajtvonalnál... Az egyes leckéket e-mailben kapja meg, hetente egyet. Jó tanulást és eredményes forrásszerzést kívánok! Huszerl József szerkesztő Itt iratkozhat fel
Ingyenes hírlevelünkre itt iratkozhat fel
|
![]() |
|
Felhasználási feltételek |