Érvényes pályázatok: újak, kiírók szerint, érvényesség szerint, tárgymutató szerint, módosultak
Pályázatok Pályázatok
Nyomtatóbarát változat
A pályázat linkjének elküldése e-mailben
Vissza
Cím:
Stádium díj pályázati kiírása 2025
Kiíró:
Gróf Széchenyi Család Alapítvány; Stádium Kiadó
Határidő:
04/08/2025
Érvényes:
04/08/2025
Tárgymutató:
a Kárpát-medencében működő magyar anyanyelvű általános iskolák és középiskolai tanintézmények diák társadalmát fogja össze a nemzeti és a keresztény értékrend megszólítása érdekében
Pályázhat:
Kárpát-medencében működő magyar anyanyelvű általános iskolák és középiskolai tanintézmények
A kiíró(k) adatai
Napi Pályázati Értesítő >>>


Stádium díj pályázati kiírása 2025
A Gróf Széchenyi Család Alapítvány és a Stádium Társadalmi és Kulturális Hírlap közös együttműködésében 2018 év végén megalapította a Stádium-díjat, amely a Kárpát-medencében működő magyar anyanyelvű általános iskolák és középiskolai tanintézmények diák társadalmát fogja össze a nemzeti és a keresztény értékrend megszólítása érdekében.
A jövő évben, 2025-ben, nyolcadik alkalommal meghirdetett Stádium pályázat a Magyar Tudományos Akadémia megalapításának 200. évfordulója alkalmából a Kárpát-medencében tanuló általános és középiskolások részére pályázatot ír ki Gróf Széchenyi István a Reformkorban 200’ címmel. A STÁDIUM történelmi pályázat a „Legnagyobb Magyar” életművének egy mai ifjú szemével kerül bemutatásra az általános iskola 7. és 8. osztályos tanulói valamint a gimnáziumok, középiskolák tanulói számára meghirdetett pályázati munkák tükrében.

Kedves Fiatal Barátunk!
Ha pályázni szeretnél, arra kérünk, hogy gróf Széchenyi István életművének, munkásságának egy korszakát, témáját, vagy valamely alkotását (könyvét, építészeti emlékét) válaszd ki és dolgozd fel akként, hogy abban a korszakról, Széchenyi István alakjáról a te frissítő gondolataid is megjelenjenek, az egykori problémákat és megoldásokat a jelenkor kihívásaival is összevetve! A kiválasztott szellemi, kulturális vagy épített örökség szabadon választott tematika alapján elemezhető, feldolgozható.
Munkádban elsőként is törekedj arra, hogy légy HITELes, VILÁGos és mutasd be Széchenyi István életének és a reformkornak egy-egy jelentősebb STÁDIUMát! Ha munkád szellemi iránya engedi, értelmezd az életmű-elem idő- és térbeli esetleges változását/változatlanságát, alakulását a Széchenyi Istvánról készült műalkotások (versek, szobrok, festmények, regények, filmek) bemutatásával, elemzésével. Egyszóval legyél Te, legyetek ti (munkacsoport, iskolai csoport), akik gróf Széchenyi István valamelyik alkotását, országépítő, városszépítő javaslatát korszerűen és VILÁGosan, a REFORMKORhoz kapcsolhatóan bemutatod/bemutatjátok!
Témajavaslatok:
Felmenői, születése (bécsi palota, mint szülőház, bécsi udvar, mint nevelési környezet és irányzat a magyar főnemesi származású gyermek életében)
Jelleme, személyisége (kik és miként formálhatták kialakuló jellemét, világnézetét, milyen hatások érték gondolatiságát a magyarság sorskérdéseiben? Milyen jövőképe van a magyarságnak Európa és azon belül Ausztria viszonyában? Összehasonlításképpen - a Széchenyi - korabeli Magyarország és Ausztria közti függő rendszer és napjaink Magyarországa és az Európai Unió közti kapcsolat rendszerszintű összehasonlítása, elemzése. Vannak - e közös érintkezési pontok? Magyarország tekintetében a függőségi kapcsolat előnyeinek és hátrányainak bemutatása?
- Családja, felesége, gyermekei
- Katonáskodása, katonai pályája
- Épített örökség: palotái, kastélyai,
- Korábban magántulajdonban lévő épített öröksége, ma nemzeti örökségeink része Politikai/irodalmi munkássága
- Alapítványai, alapításai: Magyar Tudós Társaság, a mai Akadémia alapítása 200 évvel ezelőtt, 1825-ben, a reformkor nyitányaként
- Külföldi tanulmányútjai (pl. Anglia)
- Honi utazásai, útinaplói, útleírásai
- Akadémiai-tudományos, írói, publicisztikai munkássága
- Országos megbízatásai Metternich idejében,
- Miniszteri hivatala 1848-ban
- Gróf Széchenyi István meg nem valósult, létre nem jött terveinek ismertetése, kivitelezésük lehetőségei, napjainkba való átültetése
- Vasútfejlesztés, közlekedés-fejlesztés, Duna-Tisza szabályozás, Vaskapu, Vásárhelyi Pál mérnök megbízatása, Pest-Buda Városszépítő Egylet, mezőgazdaság-, ipar- és kereskedelem-, szolgáltatás-fejlesztés, civilizációs
- Sportok: lóversenyek, lótenyésztés, lovassport (a lóversenyzés első szabályzatai), vívás, sakk, más sportok- kiemelve Gróf Széchenyi István és Báró Wesselényi Miklós által meghonosított evezős sportok és ökölvívás jelentőségét hazánkban.
- Barátai, kortársai: Liszt Ferenc zeneszerző, Deák Ferenc, Vörösmarty Mihály, pl. báró Wesselényi Miklós és Széchenyi (Feleselő naplók), gróf Batthyány Lajos és SzI, Kossuth és SzI közéleti vitái
- A Döblingi évek - mint visszavonulási menedék Széchenyi cenzurázott, tiltott tevékenysége ellenzékben
- Leszármazottai: pl. Széchenyi Ödön pasa és munkássága Isztambulban
- Korábban magántulajdonban lévő épített öröksége, ma nemzeti örökségeink része
- Politikai/irodalmi munkássága: Könyvei, Naplója, levelezése
- Akadémiai-tudományos, írói, publicisztikai munkássága
Pályamunkáitokat történelem, magyar irodalom tanáraitok segítségével is elkészíthetitek, bármilyen műfajban (PPT, dolgozat, kisfilm, dramatizált előadás, riport, tudósítás, fotók, közösségi oldalon megosztható bejegyzés), egyénileg vagy csoportosan.
A vetélkedő extrakurrikuláris tevékenységnek számít, így mind tanáraitok, mind pedig számotokra plusz pontot ér ez a kutatói- feltáró, kissé detektív tevékenység, amely által beletanulhattok, belekukkanthattok a történelmi-régészeti feltárás rejtelmeibe, a történeti források feltárásának és kutatásának módszereibe.

Pályázatok kihirdetése és részletes ismertetése: 2024. november 25. Magyar Nemzeti Múzeum (A Stádium mű első kiadásának évfordulója, 1833. november 15. Lipcse - A művet már 1831-ben megírta, melynek célja az 1832/33-as országgyűlésre gyakorolt hatás, befolyás elérése volt. Műve a tervezett évben a cenzúra miatt nem jelenhetett meg, ezért később került a magyar nemzet olvasói elé).

Pályázat beküldési határidő: 2025. április 8. (Gróf Széchenyi István halálának 175. évfordulója, 1860. április 8.)

A Gróf Széchenyi István szellemiségét szimbolizáló díj a diákság szavazata alapján három
kategóriában adományozható azoknak, akik a közéletben, a tudomány és a művészet területén Széchenyi István szellemiségével összefüggésbe hozható jelentős tevékenységet végeztek, vagy jelentős eredményt értek el.
A díj adományozására a Kárpát-medencében működő magyar anyanyelvű oktatást folytató általános iskolák és középiskolák diáksága tehet javaslatot.
Minden iskola annyi jelöltet állíthat, amennyiért kampányolni is tud. A jelölteket a diákoknak kell népszerűsítenie. Ehhez kapcsolódó írásaikat, kisfilmjeiket, kortes-beszédeiket, interjúikat a Széchenyi-család megjelenteti a honlapján és a Stádium Magazin online felületén.

A kapcsolódó időpontok sorrendben:
Regisztrációs határidő: 2024. november 25 - 2025. április 8.
Jelöltek leadási határideje: 2025.április 8.
Jelöltek közzététele: 2025. szeptember 21.
Jelöltek szavazás indítása: 2025. szeptember 21.
Támogatók gyűjtése - “korteshadjárat”
Szavazás lezárása 2025. október 31. 24.00 óra
Eredmény nyilvánossá tétele: 2025. november 3.
Stádium díj átadásának tervezett időpontja: 2025. november 15.

Ajánlott szakirodalom:
Estók János: Széchenyi István gróf élete és kora. Officina, 2010.
Széchenyi István és Wesselényi Miklós: Feleselő naplók. Egy barátság kezdetei. Válogatta Maller Sándor. Helikon, 2004.
Levelezése (tematikus bontásban, digitalizálva): https://szechenyilevelezes.abtk.hu/kozgyujtemenyek/
Viszota Gyula: Széchenyi István gróf katonáskodására vonatkozó iratok. Akadémiai Értesítő 52. (1942) 189-242.
Stádium magazin. https://stadiummagazin.hu/





Ingyenes e-mail tanfolyam
Legalább ennyit a
forrásteremtésről címmel
Magam csináljam vagy bízzak meg egy szakembert?  Akármelyik utat választja van egy minimum, amit mindenképpen tudnia kell.
Ha Ön(ök) csinálják, akkor magától értetődő, hogy érteni kell hozzá, ha mást bíznak meg, akkor annyi tudásra lesz szükségük, hogy tudjanak megrendelni és átvenni.
Ezt a tudást szerezheti meg ezen a tanfolyamon, ami egyben jó alap arra, hogy ha saját maga vág bele könnyű legyen hozzátanulni.

Ne csak olvassa és nézze (filmek is lesznek a leckékben), csinálja is.
A forrásteremtésnél ezt alig kell magyarázni, hiszen elméletben forrást szerezni enyhén szólva marhaság.
Ezért arra kérem, hogy az egyes levelekben olvasottakat azonnal valósítsa meg a gyakorlatban.
Ne feledje, akármilyen kis lépés sokkal többet ér, mint az álldogálás a rajtvonalnál...
Az egyes leckéket e-mailben kapja meg, hetente egyet.
Jó tanulást és eredményes forrásszerzést kívánok!
Huszerl József szerkesztő
Itt iratkozhat fel

Távoktatási tanfolyamaink







Hírek a Főoldalról


Ingyenes hírlevelünkre
itt iratkozhat fel









Nyomtatóbarát változat
A pályázat linkjének elküldáse e-mailben
Vissza
Felhasználási feltételek
Adatvédelem
Levél a szerkesztőnek
Médiaajánlat
Impresszum